W MB print dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić Wam wysokiej jakości produkt. Jako firma specjalizująca się w wydrukach niskonakładowych, znaczna część prac nad zamówieniami, ze względów technologicznych, wykonywana jest ręcznie.  Sposób przygotowania przez Was plików ma wobec tego niebagatelny wpływ na to, jak będzie wyglądała gra, którą wykonujemy. Poniżej prezentujemy kilka podpowiedzi w jaki sposób profesjonalnie przygotować plik do druku.

Żetony, tokeny, znaczniki i inne drobne elementy tekturowe wykonujemy z wykorzystaniem tektury introligatorskiej grubości 1,5 mm obustronnie oklejanej arkuszami zadrukowanego papieru. Dodatkowo elementy te są foliowane, czyli  pokryte cienką warstwą folii matowej. Dzięki temu elementy te uzyskują większą odporność na wilgoć, ścieranie, sztywność oraz są grubsze. Dodatkowo grafika na elementach tekturowych nie wyciera się nawet podczas długiego i intensywnego użytkowania. 

Elementy tekturowe wycinane są za pomocą lasera, dzięki czemu nie istnieją żadne ograniczenia w zakresie kształtu żetonów. 

Linie cięcia uwzględnij w postaci wektorowej, skorzystaj zatem z programów takich jak: Corel Draw (płatny, dostępne jest demo 14 dni), Adobe Illustrator (płatny), Inkspace (darmowy).

Do przygotowania arkuszy z żetonami użyj szablonów znajdujących się poniżej

Szablon duży A3, plik Corel – LINKSzablon mały A4, plik Corel – LINK

Możesz nam wysłać plik roboczy z programu Corel Draw. W razie potrzeby naniesienia drobnych tylko poprawek, będziemy mogli wprowadzić je sami. W takim przypadku pamiętaj, aby zapisać plik w wersji 19 (2017) lub starszej. Jeśli korzystasz z innego programu wyślij nam 2 pliki, których dokładny opis znajduje się poniżej.

Sposób przygotowania arkusza dużego:

  1. Naniesienie linii cięcia.

Zaprojektuj na arkuszu wzorcowym rozmieszczenie żetonów.

Przykład jak to wygląda dla formatu dużego:

Kształty żetonów rozmieść na wybranym szablonie. Linie cięcia umieść w warstwie “WARSTWA CIĘCIA”. Na białym polu nie usuwaj żadnych znaczników znajdujących się na arkuszu wzorcowym.

Pamiętaj, aby pomiędzy poszczególnymi elementami zachować minimum 4 mm odstępu.

Po rozmieszczeniu wszystkich żetonów, “grupuj” je do jednego obiektu i wycentruj na arkuszu (skrót “klawisz P”). Teraz skopiuj całą grupę żetonów na drugą stronę (do warstwy WARSTWA CIĘCIA), a następnie odbij ją lustrzanie w poziomie.

Wyeksportuj pierwszą stronę do pliku z rozszerzeniem .dxf. 

  1. Przednia strona arkusza z naniesionymi grafikami żetonów.

Na arkuszu, który stworzyłeś, jak w pkt 1, umieść swoje obrazy i grafikę. Użyj do tego osobnej warstwy “WARSTWA GRAFIKI”.

Pamiętaj, że każdy element, który będziemy wycinać, musi mieć zachowane 2 mm spadu drukarskiego oraz bezpieczny obszar wewnątrz wycinanego elementu.

Przykładowo: 

Czarna linia to nasza linia cięcia. Jest to zamierzona krawędź żetonu. Pokazuje ona jaki kształt i wielkość będzie miał żeton. Obszar grafiki na zewnątrz tej linii to obszar spadu drukarskiego. Pamiętaj, aby nie dodawać białej ramki jako „spadu” projektu. Spad musi być częścią projektu. Jeśli cały obszar spadu jest biały, na wydruku może pojawić się nieestetyczny biały pasek przy krawędziach. Biały spad jest prawidłowy jedynie w sytuacji, gdy tło żetonu jest całkowicie białe. Ponadto nie należy umieszczać ważnych elementów blisko lini cięcia, bowiem wszystko w pobliżu linii cięcia może zostać odcięte podczas produkcji. Rozszerz kolor krawędzi/kolor tła aż do zewnętrznej krawędzi spadu. Więcej o spadzie drukarskim przeczytasz TUTAJ.

Po umieszczeniu wszystkich grafik “UKRYJ” oraz “WYŁĄCZ DRUKOWANIE I EKSPORTOWANIE” warstwy “WARSTWA CIĘCIA”. Dla naszego przykładu wygląda to tak:

  1. Tylna strona arkusza z naniesionymi grafikami żetonów

Po przejściu na drugą stronę, wstaw grafiki rewersów swoich żetonów. Pamiętaj, że grafika z pierwszej strony leżąca po lewej stronie odpowiada grafice drugiej strony leżącej po prawej stronie.

Jeżeli potrzebujesz elementy jednostronne – stronę „rewers” zostaw czystą lub wypełnij ją wybranym kolorem. Zastosujemy ten kolor na rewersie żetonów.

Po umieszczeniu wszystkich grafik “UKRYJ” oraz “WYŁĄCZ DRUKOWANIE I EKSPORTOWANIE” warstwy “WARSTWA CIĘCIA” i wyeksportuj plik z grafikami żetonów do pliku pdf.

Dla naszego przykładu wygląda to tak:

Sposób przygotowania arkusza małego:

Arkusz mały różni się od dużego tym, że strona przednia i tylna znajdują się obok siebie, na jednym ekranie. 

Pozostałe zasady przygotowywania arkusza z żetonami pozostają takie same jak dla arkusza dużego.

Poniżej znajdują się przykładowe screeny z programu.

Aby w łatwy sposób uzyskać odbicie lustrzane we właściwym miejscu wykonaj następujące kroki:

  1. rozmieść linie cięcia dla strony 1;
  2. zaznacz wszystkie elementy linii cięcia ORAZ pionową linię znajdującą się na szarym tle pomiędzy stronami;
  3. skopiuj zaznaczone elementy (Ctrl + C);
  4. wklej skopiowane elementy (CTRL + V);
  5. wykonaj odbicie lustrzane pionowe zaznaczonych elementów.

Dla lepszego zrozumienia pliki użyte jako przykład powyżej znajdują się w tabeli:

Przykład arkusza dużego – LINKPrzykład arkusza małego – LINK

NA KONIEC PAMIĘTAJ, ŻE:

Elementy te są wycinane laserowo, a taka technologia wycinania wiąże się z kilkoma sprawami. Po pierwsze krawędzie mogą mieć niewielką ilość sadzy. Jedna ze stron może mieć zabrudzenia powstałe przez okopcenie. Aby się tego pozbyć przetrzyj powierzchnię oraz krawędzie lekko wilgotną szmatką. Żetony są pokryte warstwą folii laminacyjnej, która zabezpiecza przed wodą – warstwie z grafiką nic się nie stanie. Po wytarciu krawędzi zostaw je do wyschnięcia. Po drugie po otwarciu przesyłki możesz poczuć zapach dymu. Jest to naturalne, ponieważ elementy są wypalane laserem. Zapach ten samoistnie znika po około tygodniu od otwarcia. Pomaga w tym również wytarcie krawędzi, o czym była mowa powyżej.